Media & Advertising

Mass-media traditionale trebuie sa faca fata revolutiei digitale

27.05.2005, 15:01 236

O adevarata revolutie digitala, tot mai resimtita in ultimii ani, ameninta cu disparitia ziarele, televiziunile, posturile de radio, studiourile muzicale si agentiile de publicitate care lucreaza cu mijloace clasice. Pentru a se salva, aceste componente ale media traditionale pot adopta o serie de masuri pentru a-si revigora pozitia in confruntarea cu tehnica digitala, sustin specialistii.

Mass-media traditionale cauta solutii pentru a rezista in lumea "new media", unde stilul lor de a face afaceri nu mai este profitabil. Mai multi experti americani au comentat aceasta situatie, sugerånd mai multe schimbari pe care canalele traditionale de comunicare pot sa le aplice pentru a-si mentine competitivitatea pe piata. Solutiile specialistilor au fost prezentate intr-un raport publicat in Wall Street Journal.

Potrivit documentului, posturile de televiziune americane au intrat intr-o perioada de criza imediat dupa ce CNN s-a remarcat drept un concurent pentru ABC, CBS si NBC, a caror audienta a scazut cu 28,9% incepånd din 1991, potrivit statisticilor elaborate de Nielsen Media Research.

Pentru a rezista pe piata, canalele de stiri trebuie sa isi imbunatateasca strategiile de comunicare si sa renunte la vechea imagine prezentata publicului. Corey Bergman, producator de emisiuni de televiziune, sustine publicarea online a unor interviuri needitate si stabilirea de legaturi cu telespectatorii, actiuni de natura sa consolideze credibilitatea posturilor informative.

Retelele au inceput sa exploreze si mediumul digital, iar ABC News a lansat, in 2004, site-ul ABC News Now, care furnizeaza stiri in regim continuu si pune la dispozitie informatii pe receptoare portabile.

Principalii radiodifuzori din Statele Unite se confrunta si ei cu dificultati in a tine pasul cu evolutia operatorilor de cablu, a jocurilor video, a DVD-urilor si a conexiunilor broadband. In plus, trebuie sa faca fata posturilor de radio prin satelit, televiziunii HD (High Definition) si aparatelor de inregistrare digitale.

Potrivit expertilor, radiodifuzorii trebuie sa renunte la difuzarea de emisiuni costisitoare in prime time in favoarea programelor statiilor locale. O astfel de actiune ar conduce la economisirea sumelor alocate emisiunilor din prime time si ar face ca statiile locale sa genereze venituri sporite din publicitate. Alte actiuni la care ar putea recurge aceasta industrie se refera la difuzarea serialelor de tipul soap opera si a evenimentelor sportive pe Internet.

Referitor la presa scrisa, analistii avertizeaza ca stirile din ziare sunt prea serioase, motiv pentru care Internetul si platformele media electronice atrag o parte semnificativa a bugetelor pentru publicitate. In plus, circulatia ziarelor a inregistrat un declin important in ultima decada, vånzarile scazånd cu 1,9% in semestrul incheiat la 31 martie 2005, potrivit datelor furnizate de Audit Bureau of Circulations.

Ziarele ar trebui sa-si dezvolte site-urile si sa apeleze la noi tehnologii pentru a atrage audienta. Specialistii recomanda sa se acorde o importanta sporita informatiei si nu circulatiei ziarelor, sa se elaboreze noi modalitati de prezentare a continuturilor si sa li se permita cititorilor sa selecteze informatiile care ii intereseaza. Publicatiile trebuie sa incerce sa isi pastreze cititorii prin trimiterea de alerte cu informatii relevante pe telefoanele mobile la consumatori, fapt care ar putea conduce la crearea unei legaturi importante cu cititorul.

Industria advertisingului, care se remarca inca foarte mult prin spotul TV cu durata de 30 de secunde, este tinta celor mai importante amenintari din istoria sa, venite in principal din partea tehnologiilor de ultima ora, cum ar fi dispozitivele pentru evitarea reclamelor, de tipul TiVo, si aparatura electronica portabila care permite consumarea de produse media neintrerupte de publicitate.

In plus, divertismentul broadband online si continutul video la cerere vor face din ce in ce mai dificila atragerea atentiei consumatorilor prin intermediul reclamelor traditionale.

Expertii intervievati de Wall Street Journal recomanda agentiilor de publicitate sa elaboreze campanii targetate catre un anumit public, cum ar fi reclame speciale pentru anumite programe de televiziune sau reclame print destinate cititorilor anumitor titluri, si sa apeleze la expunerea reclamelor in locuri inedite. Desi prima metoda a mai fost incercata, ea cåstiga din nou teren in råndul advertiserilor interesati ca mesajul lor sa se potriveasca cu modul de viata al consumatorilor.

Larry Light, Executive Vice President si Global Chief Marketing Officer al McDonald''s, a dat exemplul campaniei "I''m Lovin'' It", care utilizeaza un singur slogan si reclame diferite pentru segmente demografice diferite.

Pentru edituri, atragerea tinerilor, adepti ai mijloacelor tehnice moderne, este cea mai importanta provocare. Editorii de carte - preocupati mai mult de audienta imediata - ar trebui, potrivit specialistilor, sa organizeze intålniri ale tinerilor cu autorii de carti, pentru a obtine avantaje pe termen lung prin atragerea de noi cititori, si sa distribuie gratuit exemplare de carte.

Industria filmului este tinta unui atac continuu din partea noilor tehnologii, care pot fi folosite la producerea de DVD-uri ilegale care submineaza audienta filmelor si atrag sume care altfel ar reveni cinematografelor sau distribuitorilor de copii legale ale productiilor. Industria filmelor trebuie sa faca eforturi pentru extinderea cinematografelor de tip multiplex si pentru ca aceste institutii sa devina "centre de divertisment in afara locuintelor care sa nu prezinte doar filme, ci si concerte, evenimente sportive si sesiuni de jocuri multiplayer", a declarat Mark Cuban, coproprietar al HDNet si al lantului Landmark Theaters.

Specialistii sfatuiesc industria de profil sa renunte la DVD-uri - medium in plina dezvoltare -, pentru ca "mediile fizice de stocare vor fi inlocuite, treptat, cu hard-disk-uri cu capacitate tot mai mare", potrivit lui Curt Marvis, Chief Executive al CinemaNow Inc., serviciu de descarcare legala a filmelor de pe Internet. Prin renuntarea la DVD-uri, studiourile pot proteja mai bine copiile si isi pot reduce cheltuielile.

Analistii recomanda si o modificare a actualei politici de distributie a filmelor, care ruleaza intåi in cinematografe, apoi la posturile de televiziune cu plata si doar in ultima faza pe DVD-uri si la televiziunile obisnuite.

Industria muzicala internationala, cu o valoare estimata de 33 de miliarde de dolari si care a fost mult timp tinta a pirateriei, este singura care pare sa inregistreze o redresare. Declinul vånzarilor de albume continua insa, iar noile metode de livrare a muzicii - vånzarile online si wireless - nu genereaza decåt 2% din veniturile totale ale pietei muzicale. Wayne Rosso, presedinte al Mashboxx LLC, crede ca industria de profil trebuie sa ofere retelelor de file-sharing licenta pentru distribuirea legala a continuturilor, iar expertii sustin intrarea muzicii pe media mobile, avånd in vedere ca aproape 90 de milioane de americani au cumparat astfel de dispozitive anul trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO